Vineri seara, între orele 20:00 și 20:45, publicul Festivalului Internațional de Carte Transilvania (FICT) a avut ocazia să participe la un dialog de excepție din seria Întâlnirile FICT, având-o ca invitată pe Sarah Perry (UK), una dintre cele mai importante voci ale literaturii britanice contemporane. Alături de ea s-a aflat criticul literar Mihaela Vancea, într-o conversație despre rațional și supranatural în literatură.
Sarah Perry, autoare tradusă în peste 22 de limbi și recent numită Chancellor al Universității din Essex, este cunoscută pentru romane precum After Me Comes the Flood (2014), The Essex Serpent (2016), Melmoth (2018) și Enlightenment (2024). În România, cititorii i-au descoperit universul prin traducerile Șarpele din Essex și Melmoth, apărute la editura Nemira, urmând să fie publicat și cel mai recent volum, Enlightenment.
Partener de dialog, Mihaela Vancea, doctor în filologie și colaboratoare a revistei Vatra, a adus în discuție atât aspectele critice ale operei lui Perry, cât și întrebări legate de scenaristică și transpunerea literaturii în alte forme de artă, domenii în care ea însăși activează.
Despre „Șarpele din Essex” și „Melmoth”
Prezentarea a inclus o rememorare a celor mai cunoscute două romane deja traduse în română. Șarpele din Essex propune o poveste în care dragostea și misterul se împletesc cu știința și credința, având în centru zvonul întoarcerii unei creaturi mitice într-un sat englez de secol XIX. În Melmoth, Perry explorează dimensiunile goticului prin figura unei ființe legendare care bântuie istoria și condamnă sufletele la singurătate eternă.
În dialogul cu Mihaela Vancea, Sarah Perry a vorbit cu sinceritate despre vocația ei de scriitoare:
- „Mereu mi-am dorit doar să scriu cărți. Niciodată nu mi-am dorit să fac altceva.”
- „Nu știu ce este plictiseala, cum se simte, fiindcă în mintea mea mereu sunt povești.”
- „Felul în care procesez viața transformă tot ce văd într-o poveste. Lucrurile materiale nu mă interesează; povestea este cea care mă interesează.”
Întrebată despre înclinația către gotic, Perry a oferit o explicație personală:
- „Sunt des întrebată de ce scriu în stil gotic. Răspunsul e: nu știu. Așa se întâmplă. Așa văd eu lumea. Goticul cred că este un segment în care lumea e frumoasă și ciudată și înfricoșătoare în același timp. Goticul e un sentiment în care nu știi dacă înnebunești, ai văzut o fantomă, cineva îți joacă o farsă, este Dumnezeu… dar orice ar fi acest sentiment, e plin de mister. Și eu chiar așa văd lumea.”
Despre Melmoth, Perry a adăugat: „Toate celelalte cărți ale mele sunt raționale; Melmoth e ca un coșmar, de aceea oamenii îl consideră atât de înspăimântător.”
Literatura ca act politic
Scriitoarea a atins și dimensiunea civică a literaturii: „Funcția literaturii este una politică. O persoană conștientă și vie ar trebui să fie, de asemenea, o persoană politică.”
O seară de dialog și întâlnire cu cititorii
Evenimentul s-a încheiat cu o sesiune de autografe, în care cititorii români au avut ocazia să stea față în față cu autoarea britanică. Sala a fost plină de cititori pasionați de literatura gotică și de reflecțiile autoarei asupra rolului poveștilor în înțelegerea lumii.
Prezența lui Sarah Perry la FICT 2025 a confirmat încă o dată statutul de festival internațional, care aduce în România cele mai puternice voci literare de peste granițe.












