Deoarece astăzi este prima zi a noului an școlar, RefleqtMedia vă prezintă niște detalii interesante legate de învățământul românesc.
- Prima școală românească – BRAȘOV
În „Orașul Coroanei” există un monument istoric datând din secolul XVIII, denumit „Prima Școală Românească”. Ei bine, conform istoriografiei locale, primele cursuri de limba română au fost predate, în Brașov, în anul 1583.
- Prima instituție școlară în limba română din țara noastră – FĂGĂRAȘ
Dacă primele cursuri în limba română au fost predate la Brașov, prima instituție școlară din România a fost înființată în anul 1657 de Loratffy Zsuzsana.
- Prima carte în limba română – BRAȘOV
Reședința județului cu același nume este recunoscută drept locul de naștere și al primei cărți scrisă în limba română. Tetraevanghelul sau Tetraevangheliarul, scris de Diaconu Coresi, a apărut în anul 1561, imediat după apariția tiparului pe teritoriile ocupate de poporul român.
- Prima universitate din România – Universitatea Alexandru Ioan Cuza din IAȘI – 1860
Fondată la scurt timp după unirea de la 1859, Universitatea Alexandru Ioan Cuza este considerată ca fiind prima entitate de învățământ superior de pe teritoriul României, dar și una dintre cele mai prestigioase entități de învățământ din România.
- Primul ministru al învățământului de după comunism
Acest titlu îi revine academicianului, Mihai Șora, care între decembrie 1989 și iunie 1990 a condus frâiele educației românești. A fost demis de către Petre Roman după ce a luat partea studenților în timpul mineriadei din 13-15 iunie 1990.
- Prima școală MOBILĂ din România – TURDA
Grație unui proiect cu finanțare europeană, Municipiul Turda se poate lăuda ca fiind pionierul școlii mobile din România.
„Municipiul Turda (județul Cluj) a lansat un proiect educațional unic în România, menit atât să combată fenomenul abandonului școlar, cât și să îi conștientizeze pe cetățeni asupra importanței educației. Parte a acestui proiect este și conceptul care se bazează pe ideea unui “atelier de școală mobilă”.
Implementarea acestui proiect are scopul de a reduce și preveni abandonul școlar, precum și promovarea accesului egal la învățământ, prin organizarea de programe after-school (inclusiv catering) pentru elevi din ciclul primar, meditații pentru elevi din ciclul gimnazial, program integrat de tip „A doua șansă”, grădinițe estivale, consilierea părinților, dezvoltarea unor mecanisme locale de susținere a procesului educațional și acțiuni de tip „școala mobilă” – o inovație în România.” – Cronica Română, 2019.












