spot_img
spot_imgspot_img
Stiri AlbaUn nou obiectiv turistic, la Alba Iulia

Un nou obiectiv turistic, la Alba Iulia

Turiștii care vizitează Cetatea Alba Carolina vor putea vedea cea mai nouă exponată din zonă – Locomotiva și Vagonul „Mocăniței” care, în trecut, lega – pe cale ferată – Alba Iulia de Zlatna.

Linia de cale ferată de la Alba Iulia la Zlatna a fost pusă în funcțiune în 22 septembrie 1895, având ecartament îngust. Traseul inițial al Mocăniței pornea din Gara Mare, intersecția cu B-dul. Ferdinand, apoi traversa orașul pe traseul nord-est, pe lângă cimitirul „Maieri” și fortificația bastionară, paralel cu străzile Tache Ionescu, Octavian Goga, Decebal și Bălcescu. În zona locului de joacă actual, din vecinătatea Pieței Constituției, de azi, se găsea Gara Mică, mai exact în zona clădirii sediului Electrica din zilele noastre, sau Alba Iulia Cetate, de unde traseul continua spre nord, apoi spre vest, urcând panta pe actualele străzi Marcus Aurelius și Septimius Severus. Pe ambele străzi se pot încă observa urmele Mocăniței. După traversarea celor două străzi, linia traversa actualul teren al stadionului municipal și continua pe Calea Moților, prin satele Micești și Șard, intrând pe traseul actual după podul peste râul Ampoi. Mocănița din Alba Iulia, a făcut parte din viața orașului până în anul 1981.

Locomotiva pe aburi seria 764.156 face parte din tipul comun de locomotive pentru liniile înguste din rețeaua C.F.R destinate remorcării trenurilor de marfă și călători. În anul 1972 a fost înlocuită cu o variantă superioară Diesel hidraulică, produsă la uzinele FAUR București, datorită traficului sporit de marfă și călători.
 
Vagonul Mocăniței de la Alba Iulia, este un vagon de cale îngustă, construit în anul 1912, la Uzinele Gyor, din Ungaria. Este un UNICAT NAȚIONAL, fiind singurul exemplar clasa pe 2 osii pentru cale îngustă, păstrat într-o stare atât de bună. Vagonul a făcut serviciul pe Regionala de cale ferată Cluj până la desființarea căii ferate înguste Satu-Mare (1986) și Turda – Abrud (1997).
 
Între anii 1949 – 2012 locomotiva a avut ca și locații: 1949-1972 Depoul de Locomotive Târgu Mureș; 1972-1974 Depoul de Locomotive Alba Iulia; 1974-1987 Depoul de Locomotive Târgu Mureș; 1987-1993 Depoul de locomotive Sibiu; 1993 -2011 Sera de Flori C.F.R Gurahonț – jud. Arad; 2011-2012 Remarul 16 Februarie Cluj; din 7 iunie 2012 este expusă în Municipiul Alba Iulia.
 
Greutatea locomotivei de la Alba Iulia, este de 20,5 tone, cu o lungime de 7,05 m și atingea o viteză maximă de 30 km/h.
Felicitări!” – scrie Cosmin Szekely, creator digital din Alba Iulia.
- Advertisement -spot_img
spot_img

More From RefleqtMedia

VIDEO: Perchezitii la traficantii de “cristal”

La data de 26 septembrie a.c., polițiștii Brigăzii de...

Barbat STRIVIT sub propriul tractor

Sfarsit violent pentru un barbat in varsta de 55...

Iata cine era persoana care a decedat la Rimetea

In aceasta dimineata, pompierii si salvamontistii din Alba au...

ATENTIE! Restrictii de circulatie pe A10!

❗️Atenție! 🟠Restricții de circulație în perioada 02.09.2023 – 15.09.2023, intervalul...

Trafic blocat pe Valea Ariesului – un copac a fost RUPT de furtuna

*COD PORTOCALIU meteorologic*    Valabil de la : 30-08-2023 ora 17:00...

3 persoane, ucise de un betiv de 19 ani!

Alcoolul, prostia si ingamfarea si-au aratat "coltii" la 40...

Cod ROȘU de inundații pe Arieș!

Atât ISU Cluj, cât și ISU Alba au remis...

Moarte suspectă la Căminul pentru Bunici din Sântimbru

La o lună și 4 zile după un control...

Viol în Apuseni – a fost deschis dosar penal

La data de 8 august 2023, polițiștii Postului de...
- Advertisement -spot_img
spot_img
spot_img
%d bloggers like this: