„Ce ne trebuie nouă autobuze electrice? La iarnă ce ne facem? Dacă rămân împotmolite?” „Mai întâi să repare drumurile, apoi om vedea.” În urmă cu mai bine de cinci ani, mulți dintre oamenii din Turda, oraș de 60.000 de locuitori, nu își ascundeau scepticismul, atunci când primarul Cristian Matei le vorbea despre planurile sale de a introduce în localitate autobuze 100% electrice. Chiar și unii dintre colaboratorii apropiați se dovedeau destul de neîncrezători, ce le povestea edilul li se părea ceva de domeniul SF. Niciun municipiu care nu e reședință de județ nu avea transport public exclusiv electric.
Edilul a perseverat însă în visul de a aduce în Turda un sistem modern de transport, nepoluant. Încă de pe atunci își dorea să-i convingă pe concetățeni să circule mai puțin cu propriile autoturisme și să opteze mai des pentru transportul în comun sau biciclete, atunci când merg la muncă sau se deplasează prin oraș.
În decembrie 2019, Turda a devenit primul oraș din România cu transport public exclusiv electric. Prin accesarea de fonduri europene, primăria a cumpărat 20 de autobuze 100% electrice, moderne, dotate cu camere de supraveghere video, rampe speciale pentru persoanele cu dizabilități, aer condiționat, wi-fi și sistem de e-ticketing.
Primarul se mândrește că Turda este singurul municipiu care nu e reședință de județ cu propria companie de transport public 100% electric.
Totul a început în urmă cu patru ani, când Turda câștiga o competiție organizată la nivelul Comisiei Europene, în domeniul planificării mobilității urbane durabile (SUMP – Sustainable Urban Mobility Plans – Awards). Celelalte două finaliste au fost zona metropolitană Manchester (Marea Britanie) și Milano (Italia). Juriul a apreciat atunci viziunea și strategia de finanțare bine structurată, propuse de orașul românesc. Cu un an înainte, în 2017, primăria din Turda depusese cererea de finanțare europeană pentru patru coridoare de mobilitate urbană, proiect care prevedea modernizarea completă a arterelor de transport în comun, asfaltarea străzilor principale, achiziționarea de mijloace de transport în comun electrice, modernizarea stațiilor și crearea pistelor de biciclete.
Citește întreaga știre aici












