spot_imgspot_img

Parcul Industrial Tetarom V – terenul pentru parc – predat societății Tetarom

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Așa cum primarul municipiului Câmpia Turzii, Dorin Lojigan, afirma pentru RefleqtMedia 

încă de săptămâna trecută, pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu Județean, programată pentru miercuri, 30 octombrie, se află un proiect de hotărâre privind majorarea Capitalului Social al SC Tetarom SA.

„În anul 2001 s-a înfiinţat societatea TETAROM S.A., cu obiectul principal de activitate administrarea Parcurilor Industriale, având următorii acţionari: Județul Cluj, Municipiile Cluj-Napoca, Câmpia Turzii, Dej, Gherla, Turda și Orașul Huedin.

Prin Hotărârea Consiliului Județean Cluj nr. 172/2018 privind aprobarea asocierii Județului Cluj cu Comuna Luna și Municipiul Cîmpia Turzii, în vederea realizării Parcului Industrial Tetarom V, s-a aprobat asocierea Județului Cluj cu Comuna Luna și Municipiul Cîmpia Turzii, în vederea constituirii unui parc industrial precum și constituirea Parcului Industrial Tetarom V.

Ca urmare a acestei hotărâri s-a încheiat Contractul de Asociere nr. 29201/05.09.2018 între Județul Cluj, Comuna Luna și Municipiul Câmpia Turzii.

Prin adresa nr. 2627/02.10.2019 înregistrată la Consiliul Județean Cluj cu nr. 35620/03.10.2019, societatea TETAROM S.A. transmite Hotărârea Consiliului Local al comunei Luna nr. 61/27.09.2019 privind aprobarea majorării capitalului social al societății TETAROM S.A., prin aport în natură.

Conform acestei hotărâri, Comuna Luna solicită acționarilor TETAROM S.A. aprobarea intrării în structura acționariatului prin aportarea în natură a unui teren în suprafață de 115 ha, înscris în CF nr. 56634, nr. cadastral 56634, situate în Comuna Luna.

Conform Raportului de evaluare întocmit de către societatea Evaluare și Expertiză Judiciară Olaru și Asociații SRL-D, evaluator ANEVAR, valoarea terenului este de 4.361.630 lei.

Astfel, este necesar ca Județul Cluj, în calitate de acționar, să-și exprime punctul de vedere cu privire la intrarea Comunei Luna în acționariatul societății TETAROMS.A.

Prin contractul de Asociere încheiat, Județul Cluj, și-a luat angajamentul de a contribui la înființarea parcului Industrial TETAROM V. În acest sens, se va majora capitalului social al societății.

Potrivit art. 107 (1) din Tratatul F.U.E. ”Cu excepția derogărilor prevăzute de tratate, sunt incompatibile cu piața internă ajutoarele acordate de state sau prin intermediul resurselor de stat, sub orice formă, care denaturează sau amenință să denatureze concurența prin favorizarea anumitor întreprinderi sau a producerii anumitor bunuri, în măsura în care acestea afectează schimburile comerciale dintre statele membre.”

Textul articolului precitat trebuie aplicat în concordanță cu principiul că sectoarele public și privat trebuie să fie tratate în mod egal.

Existența unui ajutor de stat poate fi exclusă atunci când capitalul este pus direct sau indirect la dispoziția unei întreprinderi, în circumstanțe care corespund condițiilor normale de piață. În această privință, jurisprudența comunitară susține că măsurile vor constitui ajutor de stat numai în cazul în care întreprinderea dobândește un avantaj competitiv pe care, în condiții normale de piață nu l-ar fi dobândit. În astfel de cazuri, autoritățile administrației publice nu favorizează întreprinderea beneficiară, în sensul art. 107 (1) din Tratat și, prin urmare aportul la capitatul societății nu ar atrage aplicarea prevederilor referitoare la ajutorul de stat.

Ținând cont de prevederile Tratatului, Județul Cluj, prin Consiliul Județean Cluj, a încheiat contractul de prestări servicii nr. 24576/173/05.07.2019 cu societatea Evaluare și Expertiză Judiciară Olaru și Asociații S.R.L, avand ca obiect realizarea unui studiu privind respectarea principiului investitorului privat prudent în economia de piață, adoptat de către Comisia Europeană, necesare procesului decisional privind majorarea participării Județului Cluj, în calitate de acționar și privind participarea Comunei Luna la capitalul social al societății TETAROM S.A. pentru realizarea Parcului Industrial Tetarom V.

În acest sens, societatea Evaluare și Expertiză Judiciară Olaru și Asociații a realizat Studiul pentru efectuarea Testului Investitorului Privat Prudent analizând și evaluând implicarea tuturor factorilor relevanți.

Considerând rezultatele obținute în urma calculului indicatorilor de eficiență economică ca fiind favorabile din prisma eficienței economice, se apreciază că, comportamentul unui investitor privat în relație cu beneficiarul măsurii- TETAROM S.A. este în aceeași ipostază cu cea a Consiliului Județean. Astfel se elimină prezumția de ajutor de stat.

Conform calculelor de evaluare efectuate, se apreciază că oportunitatea participării Consiliului Județean Cluj la majorarea capitalului social al TETAROM S.A. prin aport în numerar în vederea realizării Parcului Industrial TETAROM V, poate fi inclusă în intervalul soluțiilor pe care le-ar adopta un investitor privat prudent în condițiile economiei de piață.

Concluzia acestui studiu confirmă faptul că aportul în bani la capitalul social al TETAROM S.A. poate fi inclus în intervalul soluțiilor pe care le-ar adopta un investitor privat prudent pe piață și nu intră în categoria ajutorului de stat în sensul art. 107 alin (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.

Conform art. 35 alin (2) din Legea privind finanţele publice locale nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare: “Autorităţile deliberative pot hotărî asupra participării cu capital sau cu bunuri, în numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, la constituirea de societăţi comerciale sau la înfiinţarea unor servicii de interes public local ori judeţean, după caz, în condiţiile legii. Autorităţile deliberative pot hotărî achiziţionarea, în numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, de acţiuni la societăţile la a căror constituire au participat cu aport de capital sau în natură şi pot majora sau diminua capitalul social al acestora, în condiţiile legii.”

Având în vedere cele menționate și faptul că studiul realizat a relevat că majorarea capitalului social al societății Tetarom SA, prin aport în numerar, nu constituie ajutor de stat, această operațiune(majorarea capitalului) este necesar a se realiza prin voința Județului Cluj, în calitate de acționar majoritar. Majorarea capitalului se va materializa prin decizia forului deliverativ Consiliul Județean Cluj.

De asemenea este necesară acordarea unui mandat doamnei Marc Marinela, în calitate de reprezentant al Județului Cluj în AGA pentru a vota modificările și completările actului constitutiv şi a statutului societăţii conform hotărârii precum și domnului Viorel Găvrea – director general al TETAROM S.A., pentru ducerea la îndeplinire a hotărârii.”, se arată în proiectul de hotărâre care va fi supus dezbaterii consilierilor județeni.

Cu această mutare se fac ultimii pași înainte de demararea lucrărilor efective la Parcul Industrial Tetarom V.

De asemenea, drumurile de acces către Parc urmează a fi construite și CNAIR urmează să emită avizul de oportunitate în vederea conectării parcului la Autostrada A3.

spot_imgspot_img
spot_img
spot_img

Related articles

🏆 Legione Câmpia a cucerit rugby-ul feminin!

Cinci luptătoare din Câmpia Turzii, campioane naționale și câștigătoare...

🦅 Vulturii zboară tot mai sus! Lideri neînvinși ai Ligii a 4-a Elite Mureș! 💙🔥

A.F.C. Vulturii Târgu Mureș continuă să domine autoritar Liga...
Bucur Ovidiu Adrian
Bucur Ovidiu Adrianhttp://refleqtmedia.ro/
Jurnalist, cu 14 ani de experiență. Specializat în investigații și articole de presă din domeniile: administrativ, politic, social