17 asistente și infirmiere din creșele turdene au redactat și remis o plângere către Primăria Turda, prin care solicită să le fie înapoiate sporurile de contagiozitate, condiții vătămătoare, stres neuropsihic și risc de infectare cu SARS-CoV-2.
Aceștia și-au pierdut respectivele sporuri în momentul în care unitățile unde lucrau au trecut în subordinea Ministerului Educației și, implicit, a Grădinițelor cu program prelungit de pe raza Municipiului Turda.
„Avand in vedere prevederile O.U.G nr. 100/2021 pentru modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011 si abrogarea unor acte normative din domeniul protectiei sociale si tinand cont de decizia ISJ Cluj nr. 1894 din 01.10.2021, coroborat cu prevederile HCL Turda nr. 23 din 11.02.2022 privind aprobarea predarii Creselor nr. 4, nr. 5 si Josika Miklos din structura DAS Turda, catre unitatile de invatamant prescolar cu program prelungit cu personalitate juridica din Turda apartinand ISJ Cluj, personalul creselor a fost nevoit sa semneze un acord de desfacere a contractelor de munca in baza art. 55 lit. b din Codul Muncii, promitandu-ni-se incheierea unor noi contracte cu noui angajator (Ministerul Educatiei). Acest lucru s-a intamplat in data de 28.02.2022 si a intrat in vigoare incepand cu data de 01.03.2022.
Nemultumirile personalului au aparut in momentul in care o parte dintre angajate au constatat ca incadrarile si sporurile de care au beneficiat pana s-a produs schimbarea angajatorului, s-au modificat sau au disparut.
Asistentul medical -incadrarea este corecta, conform legii salarizarii, doar ca sporurile
au fost anulate. In conditiile in care riscul de contaminare exista, el in afara de triaj, este obligat sa stea in izolator cu copiii cu diverse afectiuni, majoritatea fiind contagioase si petrece timp si in saloane unde sunt copii mici care trebuie monitorizati la alimentatie etc. Deci sporul de conditii vatamatoare (contagiozitate) si eel neuropsihic sunt justificate. In plus, incepand din 2020, se acorda un spor de 15% pentru persoanele care fac triaj si se expun riscului de infectare cu virusul SARS-CoV-2 (Ordin 1.070/94/2.087 /2020 privind stabilirea categoriilor de personal si marimea concreta a sporurilor pentru conditii deosebite acordate in baza prevederilor art.7 alin.1 din Legea 56/2020). Mentionam ca sporul de stres este acordat persoanelor incadrate ca educatorpuericultor. In plus, in cadrul Gradinitelor in subordinea carora se afla cate o cresa, asistentul medical din gradinita este in subordinea DSP si a Directiei de Asistenta Sociala, avand un salariu mai mare si sporuri.
lngrijitoarele – de formatie infirmiere, anterior incadrate cu un alt salariu, mai mare si avand sporul de 15%, acum desi presteaza aceeasi munca la care s-au mai adaugat sarcini si isi petrec si ele timpul alaturi de celelalte angajate in saloane (aceleasi conditii de munca), au pierdut si ca incadrare si sporurile, veniturile diminuandu-se considerabil.
Facem mentiunea ca in crese personalul are cu totul alte responsabilitati si conditii de munca, fata de aceleasi functii din cadrul gradinitelor, adica din cadrul invatamantului prescolar, unde copiii au deja formate deprinderile si nu exista riscuri atat de mari. Din acest motiv incadrarile ar trebui modificate sau mentinute la nivelul celor avute anterior, castigate ca urmare a sustinerii unui concurs pentru personalul din crese.
Postul de coordonator personal de specialitate a fast desfintat, oferindu-se varianta de educator-puericultor (Kolozsi Anca) sau asistent medical (Oarga Gabriela) cu venituri mai mici fata de cele avute anterior.
Din momentul in care am constatat aceste schimbari si am vazut ca protocolul de transfer nu a fost respectat (initial incadrarile, sporurile si functiile nu ar fi suferit modificari), am incercat sa facem sesizari catre institutiile abilitate sa ne ajute sa rezolvam aceasta problema. Sunt posturi care nu se regasesc in organigrama Ministerului Educatiei si in Metodologia de organizare si functionare a creselor aparuta in mai 2022 se specifica faptul ca acolo unde nu exista posturile in organigrama, personalul va fi remunerat conform grilei de salarizare din domeniile unde aceste functii exista.
Dupa aproape patru luni de la transferul creselor catre M. E., lucrurile au ramas la fel. La Cluj- Napoca situatia a fast rezolvata, personalul din crese pastrandu-si locurile de munca, incadrarile si veniturile anterioare, in baza unui acord intre Primarie si ISJ Cluj. Primaria si-a asumat sa suporte diferentele salariale si cheltuielile de personal, astfel ca activitatea desfasurata in crese sa nu sufere modificari.
Am dori sa va adresam cateva intrebari legate de acest subiect:
o De ce protocolul de transfer nu a fest respectat si de ce in situatia precedenta cand cresele au fest transferate de la Spital la DAS nu a fest nevoie de un alt contract si acest lucru nu a adus nici un prejudiciu personalului?
o Cum explicati ca un asistent medical este incadrat ca personal nedidactic auxiliar, fara nici un spor in conditiile in care el este personal de specialitate si ar trebui sa fie platit dupa anexa 2?
o lnfirmierele care au fest trecute pe functie de ingrijitor si care isi desfasoara activitatea in aceeasi incapere cu educatorii, nu beneficiaza de aceleasi sporuri?
o Cum explicati ca in aceeasi institutie de invatamant prescolar sunt doua asistente, una a ramas la DAS cu veniturile neafectate, iar cealalta , in urma preluarii creselor a fest afectata financiar, fiind platita dupa alta grila (fara sporuri), dar avand aceleasi atributii si functie?
o Cum explicati ca in alte crese exista doua sporuri care s-au acordat si pana acum, iar in cazul creselor din Turda a fest doar unul pe care I-am pierdut in urma acestei treceri la lnvatamant?
o In baza carei decizii sau hotarari s-au putut mentine atat posturile cat si veniturile anterioare in cresele din Cluj-Napoca? Va solicitam rezolvarea situatiei nedorite in care am fest puse fara sa vrem si la Turda.”, se arată în sesizarea remisă de asistentele și infirmierele din creșele turdene.
O situație similară s-a petrecut și la Cluj Napoca, însă primarul, Emil Boc, a găsit soluția.
„Împreună cu colegii mei și cu Inspectoratul Școlar Județean Cluj, am rezolvat situația de criză de la creșele din oraș – păstrăm personalul și drepturile salariale. Primăria Municipiul Cluj-Napoca susține financiar creșele peste costul standard per antepreșcolar. Menținem calitatea serviciilor din creșele clujene.
Mâine, joi, la ora 11:00 am convocat o ședință de îndată a Consiliului local pentru aprobarea noului cadru legal de a asigura continuitatea funcționării creșelor în municipiul Cluj-Napoca”, a declarat primarul Emil Boc, în 15 iunie 2022.












