Ordinea de zi a ședinței ordinare de consiliu local, care va avea loc joi, 23 februarie, la Câmpia Turzii include un proiect de hotărâre privind aprobarea noii organigrame a Primăriei Municipiului.
Ei bine, o funcție-cheie care se propune a fi reînființată este cea de Administrator Public. La 5 ani de la desființarea respectivei funcții, prin hotărâre de consiliu local, executivul a ajuns într-un punct în care este nevoit, de situație, legislație și realitatea europeană, să reînființeze funcția.
„În perioada politicii de coeziune 2021-2027, Municipiul Câmpia Turzii pregătește pentru implementare 9 proiecte cu finanțare europeană, pe diverse paliere economico-sociale, de la infrastructură, la mobilitate urbană, sănătate, protecția mediului, regenerare urbană. La acestea se adaugă alte șapte proiecte cu finanțare PNRR, pentru care s-au semnat contracte de finanțare și vor trebui implementate până în anul 2026, plus trei proiecte, finanțate prin „Programul Național de Dezvoltare Anghel Saligny”, care vor trebui implementate integral, până în anul 2028.De asemenea, în acest moment, în Municipiul Câmpia Turzii se află în implementare șapte proiecte cu finanțare europeană, dezvoltate prin Politica de Coeziune UE 2014-2020, care trebuie să fie finalizate, integral, până la sfârșitul anului în curs. La acestea se adaugă și proiectul de construcție al Bazinului Didactic de Înot, precum și diverse obiective de investiții implementate din bugetul local de venituri și cheltuieli. Trebuie menționat proiectul POIM, dezvoltat de Compania de Apă Arieș, ale cărui contracte de lucrări care vizează Municipiul Câmpia Turzii continuă procesul de implementare. Rezultă un număr de aproximativ 30 de proiecte de investiții, finanțate din diverse resurse economice. Anvergura proiectelor prin care se va dezvolta Municipiul Câmpia Turzii impun creșterea gradului de eficientizare a componentei de coordonare de la nivelul administrației publice locale. Acest proces poate fi realizat, la un grad superior de eficiență, prin înființarea funcției contractuale de administrator public.”, se menționează, printre altele, în proiectul de hotărâre care stă la baza reînființării funcției.
Din punct de vedere legal, funcția de administrator public este legiferată de prevederile articolelor 244, 245 și 246 din OUG 57/2019 privind Codul Administrativ.
Capitolul II Administratorul public
Articolul 244 Atribuțiile, numirea și eliberarea din funcție a administratorului public
(1) La nivelul comunelor, orașelor, municipiilor și județelor, primarul, respectiv președintele consiliului județean poate propune consiliului local, consiliului județean, după caz, înființarea funcției de conducere de administrator public, în limita numărului maxim de posturi aprobate.
(2) Persoanele care pot ocupa funcția de administrator public, de regulă, trebuie să fi absolvit studii superioare economice, administrative, tehnice sau juridice.
(3) Numirea în funcție a administratorului public se face prin dispoziția primarului, respectiv a președintelui consiliului județean, după caz, care are ca anexă un contract de management cu respectarea cerințelor specifice prevăzute la art. 543.
(4) Contractul de management se încheie între primar, respectiv președintele consiliului județean, după caz, și administratorul public pe durată determinată. Durata contractului de management al administratorului public nu poate depăși durata mandatului primarului, a președintelui consiliului județean, după caz, în timpul căruia a fost numit.
(5) În baza contractului de management, administratorul public poate îndeplini atribuții de coordonare a unor compartimente ale aparatului de specialitate sau a serviciilor publice de interes local, respectiv județean, după caz.
(6) Primarul, respectiv președintele consiliului județean poate delega către administratorul public, în condițiile legii, calitatea de ordonator principal de credite.
(7) Se exceptează funcția de administrator public de la încadrarea în procentul de 12% alocat funcțiilor de conducere prevăzut la art. 391.
(8) Eliberarea din funcție a administratorului public se face prin dispoziția primarului, respectiv a președintelui consiliului județean, după caz și intervine în următoarele situații:a) în situația în care durata contractului de management a expirat;b) ca urmare a condamnării definitive pentru una dintre infracțiunile prevăzute la art. 542 alin. (1) lit. f);c) în situația în care administratorul public nu își îndeplinește obligațiile stabilite în sarcina sa prin contractul de management;d) în alte situații prevăzute de lege.(9) Prevederile alin. (1)-(8) se aplică în mod corespunzător și subdiviziunilor administrativ-teritoriale.
Articolul 245 Administratorul public al asociațiilor de dezvoltare intercomunitară(1) Asociațiile de dezvoltare intercomunitară pot decide desemnarea unui administrator public, funcție de conducere, pentru gestionarea serviciilor de interes general care fac obiectul asocierii.(2) Recrutarea, numirea și eliberarea din funcție a administratorului public al asociațiilor de dezvoltare intercomunitară se fac pe baza unei proceduri specifice de către consiliile directoare ale acestora și sunt aprobate prin hotărâri ale adunărilor generale ale asociațiilor respective.(3) Prevederile art. 244 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.Articolul 246Regimul juridic al incompatibilităților și conflictelor de interese aplicabil administratorului publicAdministratorul public are obligația să întocmească declarații de avere și declarații de interese și să le depună în condițiile Legii nr. 176/2010, cu modificările și completările ulterioare.