spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Cristian Matei: „Am demonstrat că noi construim non-stop, nu doar în campanie!”

Domnule primar, cum ați caracteriza, din punct de vedere administrativ, anul 2022?

Anul 2022 a fost un an cu multe provocări, dar cu toate acestea am reușit să continuăm proiectele si inițiativele deja începute în anii anteriori. În continuare rămânem axați pe modernizarea sectoarelor cheie precum, sănătate, educație, cultură și stimularea dezvoltării economice și a turismului, atragerea de investitotri pentru a crea noi locuri de muncă precum și pentru a sprijini afacerile locale.

Prin toate proiectele implementate de administrația publică sau în curs de implementare, inclusiv prin investițiile demarate de către antreprenorii care au ales orașul Turda pentru a-și desfășura activitatea, urmărim îmbunătățirea calității vietii pentru cetățeni, prin investiții majore în domeniul sănătății, educației, infrastructură și prin servicii publice de calitate. O altă prioritate a actualei administrații este promovarea culturii și a patrimoniului local, pentru a valorifica potențialul turistic al orașului și pentru a oferi oportunități de educație și divertisment pentru cetățeni.

Astfel și anul acesta vom continua să lucrăm în colaborare cu autoritățile și partenerii noștri din comunitate pentru a atinge aceste obiective și a face ca Turda să devină un oraș mai bun pentru toți cetățenii săi.

Pe rețelele de socializare apar, tot mai des, persoane care se declară nemulțumite de starea străzilor și a trotuarelor din Municipiul Turda. Cum ați caracteriza felul în care evoluează lucrările atât pe rețelele de utilități, cât și la modernizarea străzilor?

E mult spus „tot mai des”, mai ales în contextul în care la Turda se duc campanii denigratoare, în special în mediul online, ținând cont de faptul că liderii opoziției așa au înțeles că se muncește, circ pe Facebook și nicio inițiativă în Consiliul Local.

Dar haideți, paradoxal, să ne amintim perioada de dinainte de anul 2016 când se modernizau 2-3 străzi pe mandat. Mai mult decât atât, când am preluat funcția de primar în 2016, am constatat faptul că sub 5% din străzile municipiului nostru erau întăbulate, ceea ce a presupus o muncă colosală pentru că nu poți să modernizezi o stradă care nu este în proprietatea UAT-ului și nici nu poți obține fonduri dacă nu prezinți anumite documente. Cu toate aceste impedimente, alături de echipa mea, din 2016 pănâ astăzi am modernizat peste 120 de străzi și curți interioare, s-au demolat peste 1000 de garaje și multe curți au devenit adevărate zone urbane cu locuri de parcare, iluminat led și spații verzi. Deci este inoportun să spunem că tot mai mulți cetățeni sunt nemulțumiți. Înțeleg preocuparea cetățenilor privind starea străzilor din Turda și deși am anunțat încă din 2019 că Turda va fi în plin șantier, probabil mulți nu au fost pregătiți. Încercăm să diminuăm cât mai mult din disconfortul creat de șantiere, dar așa cum spun de fiecare dată, șantier fără deranj nu există. Nici atunci când ne renovăm locuința nu reușim să facem asta fără să fim răbdători și să așteptăm finalizarea lucrărilor.

Asigur din nou toți cetățenii că modernizarea infrastructurii rutiere rămâne una dintre prioritățile administrației. În continuare ne concentrăm pe investiții în infrastructură, pregătim noi coridoare de mobilitate urbană prin care să intervenim și pe străzile care nu au fost cuprinse în prima etapă. Așadar vom continua să lucrăm pentru a îmbunătăți starea străzilor din Turda și să răspundem nevoilor cetățenilor în acest sens. Administrația actuală, începând din 2016, a lucrat pentru modernizarea infrastructurii rutiere non stop, nu doar în campanie electorală. Cu alte cuvinte nu ne-am oprit din a face investiții pentru dezvoltare niciun moment.

Ținând cont de faptul că în anii care au urmat după 2016 am executat un număr impresionant de străzi și curți interioare, dar concomitent am încercat și să rezolvăm problemele legate de infrastructura rețelelor de apă și canal, suntem conțtienți de faptul că și acest lucru a dus la un disconfort sporit pentru cetățeni. Referindu-ne la lucrările de modernizare a rețelelor de utilități, prin proiectul european derulat de Compania de Apă Arieș, vă asigur că  ne străduim să le efectuăm în mod eficient și în timp util, cu un minim de disconfort pentru cetățeni. Totodată, încercăm să limităm cât mai mult necesitatea de a închide străzile. Dar având în vedere complexitatea lucrărilor și faptul că rețelele de apă și canal au o vechime considerabilă, de multe ori apar situații neprevăzute, dar de fiecare dată acționăm cu promptitudine pentru soluționarea rapidă a acestor situații. Este foarte important ca oamenii să înțeleagă că a fost absolut necesar ca întreaga strategie de reabilitare infrastructurii rutiere să fie corelată cu realizarea lucrărilor de modernizare a rețelelor de apă și canal pentru ca transformarea străzilor să fie completă.

Din PNRR, Municipiul Turda a atras fonduri extraordinare, atât ca sumă, cât și ca impactul viitor asupra dezvoltării municipiului. Care preconizați că va fi suma pe care o veți atrage prin politica de coeziune 2021-2027 și care sunt domeniile de dezvoltare pe care vă veți axa, cu preponderență?

Așa cum v-am obișnuit sumele vor fi semnificative datorită faptului că avem un număr record de proiecte gândite în strategia noastră de dezvoltare. Vom informa populația la momentul oportun cu privire la toate proiectele pe care le-am pregătit pentru exercițiul financiar 2021-2027. În general, în cadrul politicii de coeziune, fondurile sunt alocate pentru a sprijini dezvoltarea economică, creșterea locurilor de muncă, investițiile în infrastructură și îmbunătățirea calității vieții pentru cetățeni. Așadar avem foarte multe proiecte în pregătire prin care continuăm să modernizăm infrastructura pentru sănătate, educație, turism, mobilitate urbană, regenerarea urbană, zone verzi și eficientizarea energetică a locuințelor colective dar și digitalizarea tuturor serviciilor publice.

Când vor începe lucrările la Aquapark Turda?

Au fost întocmite documentațiile necesare la faza SF și ne pregătim pentru depunerea proiectului imediat ce va fi deschisă axa de finanțare, atât pentru construirea Aquapark-ului cât și pentru amenajarea și modernizarea minei Iosif de la Salina Turda. Lucrările vor fi demarate ulterior finalizării proiectului tehnic și încheierii contractului de lucrări.

Când va putea fi recepționată Turda Arena? Există o informație potrivit căreia se preconizează o întârziere de 11 luni pentru acest proiect, cum comentați?

Este impropriu spus că există o “informație”. Este totuși vorba despre o hotărâre de Guvern prin care au fost aprobați indicatorii tehnico-economici actualizați. Așa cum am transmis și noi acum câteva zile, prin această actualizare, Turda Arena va fi o sală de competiții care va asigura toate cerințele FIBA. Puteți citi comunicatul publicat acum 5 zile în social media: https://www.facebook.com/CristianOctavianMatei/posts/pfbid02vJiaQCxSRSvE9MoyN6j9yrxx6w4DoWZu4aexRkhybx18xQq8WdKTxDGg41Ra987Wl.

Totuși, vă pot da o informație cu privire la data de finalizare a lucrărilor, în urma ședinței avută cu toți antreprenorii care lucrează la Turda Arena cred că pot afirma cu certitudine că la începutul verii se vor finaliza toate lucrările de modernizare.

Care este cea mai importantă investiție realizată de Municipiul Turda în cele două mandate de primar pe care le aveți „în palmares”?

Toate investițiile sunt importante și pot spune că am multe proiecte de suflet, dar cred că este deja foarte cunoscut faptul că Turda a ajuns în presa națională și dată exemplu la nivel european ca orașul care a atras cele mai multe fonduri europene respectiv 32 de milioane de euro (fără actualizările făcute ulterior prin Ordonanța de Guvern 84) prin Planul de Mobilitate Urbană. De asemenea, Turda își păstrează încă titlul de primul și singurul oraș cu transport exclusv electric. Prin urmare, cred că nu mai este cazul să vă spun care este cea mai importantă investiție din cei doi ani de mandat. De reținut și o realizare mai recentă pentru dezvoltarea municipiului este și Turda Arena care este o investiție de circa 23 de milioane de euro.

Există vreo prevedere sau obligativitate legală prin care Municipiul Turda trebuie să încheie și să recepționeze, în 2023, toate proiectele POR, POIM și POCA? Dacă da, cum veți reuși să finalizați atâtea proiecte de anvergură?

Nu lucrăm la voia întâmplării, ne ghidăm după strategia de dezvoltare elaborată de noi și aprobată de Consiliu Local pe care o actualizăm permanent în funcție de noile reglementări. În perioada imediat următoare voi propune spre aprobare o ultimă versiune a strategiei de dezvoltare elaborată de mine și echipa mea. Deci, nimic nu este la voia întâmplării, avem un plan bine definit pentru finalizarea acestor proiecte, care cuprind o serie de pași și acțiuni, cum ar fi gestionarea resurselor financiare, asigurarea colaborării cu partenerii implicați și planificarea și gestionarea proiectelor în mod eficient. De asemenea, monitorizăm progresul proiectelor și luăm măsuri corective dacă este necesar, pentru a ne asigura că proiectele sunt finalizate în termen.

Ce surprize le pregătește Primăria Turda cetățenilor săi, în 2023? Ce investiții noi vor începe?

Chiar astăzi am primit finanțare pentru renovarea energetică a Spitalului Municipal, cu o valoare totală de 21.237.709 lei fără TVA. Având în vedere că am depus peste 25 de proiecte prin PNRR, POIM și fonduri norvegiene, anul acesta ne axăm pe reducerea costurilor la facturile de energie prin renovarea energetică a clădirilor rezidențiale multifamiliale, a clădirilor publice și a instituțiilor de învățământ. Dintre acestea fac parte: Spitalul Municipal, Clădirea Primăriei, Poliția Locală, Colegiul Emil Negruțiu, clădirea laboratorului Liceului Teoretic Liviu Rebreanu, Colegiul Tehnic, Școala Horea Cloșca și Crișan, Școala Gimnazială Avram Iancu, Școala Gimnazială Ioan Opriș, Grădinița Poiana și Grădinița Dr. I. Rațiu, Biblioteca Colegiului Național Mihai Viteazul, Școala Gimnazială Andrei Șaguna și sălile de sport de la HCC, CNMV, Colegiul Tehnic, Liviu Rebreanu și Ioan Opriș.

Și pentru că am demonstrat că transportul verde este o soluție eficientă dezvoltăm transportul electric urban și periurban prin achiziția a încă 20 de autobuze care se vor adăuga flotei actuale. În ceea ce privește capitolul sănătate am depus proiectul pentru achiziția unor echipamente și materiale destinate reducerii riscului de infecții nosocomiale în cadrul Spitalului Municipal Turda.

Care este cel mai mare impediment în calea dezvoltării unui municipiu de complexitatea și anvergura Turzii?

Atunci când ai viziune niciun obstacol nu este prea mare sau de nedepășit și asta se vede în oraș. Am fost aleși pentru a găsi soluții și nu pentru a ne împiedica de obstacole.suntem echipa care face ca lucrurile să se întâmple. Dar vorbind în general există mai multe posibile obstacole care pot afecta dezvoltarea unui municipiu, iar eu vă pot mărturisi obstacolele pe care le-am întămpinat în 2016 la preluarea primului mandat.

  1. Lipsa de fonduri – În lipsa resurselor financiare suficiente, ar putea fi dificil să se implementeze proiecte de dezvoltare sau să se asigure servicii de calitate pentru cetățenii municipiului. Asta a fost cea mai mare problemă a municipiului în 2016 când am preluat mandatul de primar, dar alături de echipa mea am reușit să atragem fonduri pentru a dezvolta și moderniza orașul în toate domeniile cheie.
  2. Probleme cu infrastructura. Din nou, pot spune că din cele peste 120 de străzi finalizate, majoritatea au fost străzi de pământ care nu au văzut asfaltul niciodată. Și un bun exemplu în acest sens este cartierul Băi, unde oamenii umblau cu cizme de cauciuc, iar acum au străzi asfaltate, trotuare pavate cu piatră naturală, rigole carosabile, etc. De asemenea, în cartierul Industrial și cartierul Oprișani foarte multe străzi au fost transformate radical.
  3. Probleme legate de calitatea serviciilor – Un serviciu public slab poate duce la nemulțumirea cetățenilor. Prin amenajarea Biroului Unic și prin implementarea unor proiecte de digitalizare am reușit să eficientăzăm relația cetățean-administrație prin facilitarea accesului la serviciile administrației.
  4. Probleme sociale – O rată ridicată a șomajului poate fi problema socială care poate afecta dezvoltarea unui municipiu. Din aceste considerent, încă din 2016 am făcut toate demersurile pentru crearea unui mediu de afaceri prietenos, deschis la colaborare. Astfel, astăzi, în actualele condiții au venit atâția investitori, putem afirma cu certitudine că nu are loc de muncă doar cine nu vrea să muncească.Rata șomajului fiind aproape inexistentă.

 

Care este mesajul pe care-l transmiteți turdenilor, la început de an pre-electoral?

Asigur din nou toti cetățenii că rămânem axați pe dezvoltare prin atragerea de fonduri europene, guvernamentale și alte surse atrase. Rog cetățenii să fie alaturi de noi, am demonstrat că noi construim non stop nu doar în campanie și vom continua în ritm susținut pentru a finaliza toate proiectele pe care ni le-am propus, indiferent de obstacolele pe care le vom întâmpina.

spot_img
Bucur Ovidiu Adrian
Bucur Ovidiu Adrianhttp://refleqtmedia.ro/
Jurnalist, cu 14 ani de experiență. Specializat în investigații și articole de presă din domeniile: administrativ, politic, social

Related Articles

Stay Connected

6,500المشجعينمثل
680أتباعتابع
3,500أتباعتابع
680أتباعتابع
360المشتركينالاشتراك
- Advertisement -spot_img

Latest Articles