Într-o scrisoare deschisă adresată azi Consiliul Național al Audiovizualului, ActiveWatch solicită acestui for de reglementare în audiovizual să analizeze extensiv, cu rigoare și în litera legii, incidența materialelor produse și promovate de candidați și integrate în emisiuni informative, fără o delimitare editorială clară.
După trei săptămâni de campanie electorală difuză și lipsită de consistență, ActiveWatch constată că nu știrile false sunt cele mai mari amenințări pentru spațiul informațional din audiovizual, ci falsele știri. ActiveWatch consideră că acest tip de comunicare afectează dreptul publicului la informare corectă și erodează suplimentar rolul mass-media de a verifica și analiza critic platformele și planurile candidaților.
Solicitarea vine după decizia Consiliului Național al Audiovizualului, din 30 mai 2024, de atenționare a postului B1 TV, printr-o scrisoare, pentru o pseudo-știre cu privire la lansarea programului electoral al unui candidat la alegerile locale. Pseudo-știrea consta în prezentarea, în calupul de știri, cu o intervenție editorială minimă, a unui material electoral al acestui candidat. Propunerea de sancționare cu somație a B1 TV pentru încălcarea prevederilor din legislația care reglementează campania electorală în audiovizual nu a întrunit voturile necesare. Cazul pseudo-știrii menționate nu este singular iar, în opinia ActiveWatch, decizia de a nu sancționa aceste situații încalcă legislația pe care CNA trebuie să o aplice.
Scrisoarea integrală poate fi găsită aici.
Vezi și raportul “CAMPANIE ELECTORALĂ 2 ÎN 1. Alegătorii, prinși între chichițe legislative și marcaje electorale foarte mici” publicat de ActiveWatch pe 29 mai 2024.