Dacia 4×4 – Povestea uitată a modelului Dacia 1310 Deceneu (ARO 12)

Când spui „Dacia 4×4”, majoritatea pasionaților auto se gândesc automat la Duster, SUV-ul modern care a cucerit piețele internaționale. Totuși, cu mult înainte de lansarea acestuia, România a avut un proiect fascinant: Dacia 1310 4×4 Deceneu, cunoscut și sub numele neoficial ARO 12. Acest model rar a combinat caroseria clasică Dacia cu tehnologia de teren de la ARO, dând naștere unui prototip unic în istoria autohtonă.


Cronologia proiectului Dacia Deceneu 4×4

1979-1980

  • În România ia naștere ideea unui autoturism 4×4 compact și accesibil, alternativă mai mică și mai ieftină decât ARO 24.
  • Inginerii de la Uzina Dacia și ARO Câmpulung încep colaborarea.

1981

  • Se realizează primele prototipuri, folosind caroseria de Dacia 1300/1310 Break și șasiul unui ARO 10 modificat.

1982-1983

  • Sunt construite câteva exemplare funcționale pentru testare.
  • Vehiculul primește denumirea „Deceneu”, în onoarea conducătorului dac.

1984-1985

  • Urmează testele de fiabilitate pe drumuri forestiere și trasee montane dificile.
  • Modelul capătă și numele neoficial „ARO 12”, datorită combinației tehnice dintre ARO și Dacia.

1986-1989

  • Se discută posibilitatea unei mici producții de serie.
  • Proiectul este însă abandonat, din cauza costurilor ridicate, a complexității tehnice și a existenței altor modele ARO deja produse.

După 1990

  • Majoritatea prototipurilor dispar sau ajung în colecții private. Astăzi, puține exemplare Dacia Deceneu 4×4 mai există, fiind considerate adevărate piese de colecție de către pasionații auto.
  • #dacia1310deceneu4x4aro12

Cum arăta Dacia 1310 4×4 Deceneu?

Imaginează-ți o Dacia 1310 Break obișnuită, dar adaptată pentru teren accidentat:

  • Caroserie ridicată, cu gardă la sol mai mare;
  • Roți late și mari, asemănătoare cu cele de ARO;
  • Aripi evazate și, uneori, bare metalice întărite;
  • Transmisie integrală 4×4 cu selector pentru puntea față și spate;
  • Interior similar cu cel al unei Dacii obișnuite, dar cu un levier suplimentar pentru cutia de transfer.

Rezultatul era un hibrid ingenios între un break de familie și un vehicul de teren capabil să străbată drumuri dificile, mult înainte ca termenul „SUV” să devină popular.


Moștenirea Dacia Deceneu 4×4

Deși nu a intrat niciodată în producție de serie, Dacia 4×4 Deceneu rămâne o piesă unică în istoria auto românească. Pasionații o consideră predecesorul neoficial al Dusterului și un exemplu al ingeniozității inginerilor români din anii ’80.

Astăzi, imaginile și povestirile despre acest model circulă în comunitățile dedicate Dacia clasice și ARO, sub hashtagurile:
#bestofdacia #daciadeceneu

Foto: Best of Dacia

spot_img
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
spot_img
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Related articles

spot_imgspot_img
Bucur Ovidiu Adrian
Bucur Ovidiu Adrianhttp://refleqtmedia.ro/
Jurnalist, cu 14 ani de experiență. Specializat în investigații și articole de presă din domeniile: administrativ, politic, social