web analytics
Home Stiri - national Starea de Alertă: de la „grand strategy”, la „urban resilience strategy” în...

Starea de Alertă: de la „grand strategy”, la „urban resilience strategy” în contextul Covid19

- Publicitate -

In contextul COVID-19, in care exista prea multa incertitudine si putine solutii si masuri de gestionare a crizelor urbane, emerge ca nevoie alternativa, pentru asigurarea securitatii si rezilientei urbane, instituirea “starii de alerta”, avand in vedere ca, in perioada “starii de urgenta” capacitatea de raspuns a “statelor-natiuni” s-a dovedit ineficienta prin transferul greoi al autoritatii “de la centru la nivel local” si, totodata,  s-a observat un blocaj in gasirea unor mecanisme de gandire strategica pentru cresterea rezilientei urbane (“urban resilience strategy”) si pentru securitatea si siguranta cetateanului.

Oare a venit momentul sa ne intrebam – “Pot orasele sa salveze LUMEA?”. Se pare ca era “Grand Strategy” isi incheie istoria odata cu pandemia COVID-19, iar o noua era “urban resilience strategy” da startul la “orasul-stat”, unde primarii primesc puteri sporite pentru asigurarea securitatii si rezilientei urbane, mai ales in “vecinatatile urbane militare”.

Va reamintim ca, o prima “reconsiderare” a atributiilor primarului, caravanaurbana.ro a identificat-o la Sibiu, orasul gazda a primului si singurului Comandament de 3 stele din S-E Europei, unde s-a acordat primul titlul de  primar NATO”, in contextul “Sibiu-Primul Oras NATO”. Detalii suplimentare in editia 2 din “Caravana Urbana TV”:

Era “Grand Strategy” a fost perfecta pentru libertatea si independenta popoarelor si a natiunilor autonome, insa, in prezent ne aflam intr-o paradigma de “interdependenta” majora, acest lucru fiind vizibil inclusiv in gestionarea dificila a pandemiei COVID-19 la nivel global. Astfel, “de-conectarea” prin “distantare sociala” si “re-conectarea” dupa noi principii de rezilienta urbana, ar reprezenta o prima masura de gestionare a crizelor urbane intr-o “lume multipolara” predispusa din ce in ce mai mult la amenintari asimetrice si hibride. 

Ceea ce trebuie sa-si aminteasca cetateanul este ca: “politica incepe in cartier si in oras”, iar daca trebuie sa fim salvati in contextul pandemiei, “orasul trebuie sa devina factorul schimbarii” cu prioritate in fata statului-natiune.

Cea mai mare provocare cu care ne confruntam, in materie de politici publice, este de a descoperi sau a stabili acele institutii alternative capabile sa gestioneze virusul COVID-19, intr-o lume interdependenta, fara sa ne lasam constransi si controlati in cadrul statelor-natiune traditionale si “limitati de vechea democratie” definita in parametrii “Grand Strategy”. In prezent, emerge o “noua democratie”, unde decizia va reveni individului/cetateanului si, implicit, va depinde de indicele de rezilienta al comunitatilor urbane (rezilienta comunitara), orasele devenind pilonii rezilientei nationale dupa principiul “de jos in sus”.

Ceea ce dorim sa nuantam este ca, nu poate exista democratie si libertate individuala, atat timp cat “statele-natiuni” sunt rivale si exista conflicte de orice natura, iar COVID-19 a anulat vechile conflicte si chiar a distras atentia de la “conflictele inghetate”. Deci, am putea interpreta ca, ceea ce a existat pana acum, a fost o “falsa democratie” si ca de abia acum incepe “libertatea” de la nivel individual, orasul fiind cheia schimbarii, avand in vedere ca peste 78% din populatia lumii traieste in mediul urban.

A venit timpul sa lasam orasele sa faca ce nu au putut face statele-natiuni, iar probabilitatea ca din 15 Mai 2020 sa se instituie “starea de alerta” in Romania nu face decat sa faciliteze trecerea in era “urban resilience strategy”, avand in vedere ca, starea de alertă este impusă de Primar și aprobată de prefect, ea putand fi instituita doar la nivel local, in comparatie cu starea de urgență, care poate fi națională sau locală, in Romania fiind decretata la nivel national in context COVID-19 (Conform procedurilor guvernamentale, noua stare – starea de alertă – se va declara în baza Ordonanţei de Urgenţă nr. 21/2004 si in baza art.53 din Constitutia Romaniei).

Cel mai probabil, orasele in contextul instituirii “starii de alerta” vor interactiona “in retea” ca “vecinatati urbane” pentru intr-ajutorare in spirit colectiv de supravietuire si, totodata, vor guverna prin cooperare voluntara si consens reciproc. Astfel, se va produce o schimbare de paradigma, urmand ca cei care locuiesc in mediul urban si cei din “vecinatatea ex-urbana” sa participe local si sa coopereze global pentru gestionarea pandemiei, rezultandacea decizie in participatiune care promite pragmatism in loc de politica, inovatie in loc de ideologie si solutii alternative in locul suveranitatii, o altfel de buna-guvernanta locala: integrata, inteligenta si inovativa.

Noua forma de “asociere” in lupta contra pandemiei COVID-19 va fi la nivel local sub forma “participatiunii in retea inter-urbana”, care este opusa “puterii” pe care o regasim la nivel centralDintr-odata vom fi atrasi de comunicarea in retea si vom renunta gradual la “setea de putere si control decizional”, abordare care a caracterizat mediile decizionale guvernamentale la nivel central.

Astfel, in aceasta noua dimensiune, vor emerge noi profile umane si, implicit, noi lideri locali, din randul acelor “cetateni ascendenti” a caror voce nu se facea auzita in era “Grand Strategy”, fiind “blocati” pe anumit nivele de evolutie. Cel mai probabil, se va accentua si mai mult rolul societatii civile si se vor anula “mandatele executive ale conducatorilor globali unitari”, lasand loc celor care au capacitatea de reinventare si reconsiderare a vechilor paradigme de securitate sociala si societala, dand startul la nivel urban, cel mai probabil,  la o armata urbana (ex. NATO URBAN) si alte infrastructuri critice urbane care vor juca,cel mai probabil, rolul unor “departamente urbane de stat” intr-o comunitate urbana multiculturala si cu problematici diverse, avand in vedere ca, fiecare ORAS este UNIC!

Mai mult de atat, fiecare oras are “nivelul sau de guvernanta locala” ceea ce s-ar putea traduce prin capacitate de raspuns diferentiata in gestionarea “starii de alerta” in contextul pandemiei, urmand ca orase mai putin afectate sa devina motoare pentru “relansarea economica” a celorlalte orase afectate major. De asemenea, restrictiile in materie de libertati si drepturi fundamentale la nivel de indivizi/cetateni, s-ar putea aplica diferentiat de la oras la oras, in functie de impactul pandemiei la nivel local, lasand orasele reziliente sa se dezvolte economic pentru a sustine rezilienta nationala prin transfer de resurse economice in retea, astfel aducand plus valoare pentru celelalte comunitati afectate si, astfel, accentuandu-se sentimentul solidaritatii urbane si implicit interactiunea intre cetateni.

Cel mai probabil, noi organizatii internationale vor emerge in noua era “urban resilience strategy”, unde organizatii ca ONU, NATO, UE etc se vor re-conceptualiza pe dimensiunea riscurilor si amenintarilor de la nivel urban (ex. viziunea NATO URBAN promovata de caravanaurbana.ro).

In plus, vom asista la o reconfigurare pe mai multe paliere la nivel local, avand in vedere ca “retelele urbane” sunt diversificate si coopereaza inter-sistemic la nivel de infrastructuri critice urbane, orasele urmand sa dovedeasca ca pot face impreuna lucruri pe care statele nu le-au putut face. Autorul Benjamin R Barber, in cartea “Daca primarii ar conduce LUMEA” propunea intr-un scenariu de evolutie chiar ideea infiintarii in viitorul apropiat a unui “Parlament al primarilor”, astfel, primarii urmand sa devina “guvernatori globali” ceea ce ar atrage prin efect de domino “cetateni fara granite”, mai ales in perspectiva erei “5G”.

Acum, revenind la scenariul instituirii “starii de alerta” pe teritoriul Romaniei, incepand cu 15 mai 2020, consideram ca, pe langa cresterea atributiilor primarilor in gestionarea pandemiei la nivel local, totodata, se va da posibilitatea oraselor sa se constituie in “retele de cooperare inter-urbane” si, astfel, economia nationala va fi impactata, ceea ce s-ar traduce prin “rezilienta nationala”, totul desfasurandu-se dincolo de regulile si regulamentele puterii centrale, insa, ramanand permanent in jurisdictia si suveranitatea organismelor politice locale.

In concluzie, decizia de “relansare economica” trebuie să revină comunităților locale, companiilor și antreprenorilor, care să interactioneze in retea inter-urbana prin cooperare permanenta cu administratia publica locala si dimensiunea militara, urmand ca primarii să aloce fonduri locale pentru mediul de afaceri afectat de pandemie si, totodata, sa implementeze măsuri de “distantare sociala” adecvate si diferentiate, in functie de impactul pandemiei la nivel local, pentru ca in ultima instanta  tot acolo vom ajunge: la responsabilitatea individuală și de grup.

N.B: Analiza corelata cu informatii din volumul “Daca primarii ar conduce lumea”, de Benjamin R. Barber, Editura Curtea Veche, si integrate intr-o viziune strategica proprie in contextul COVID-19

ANALIZA realizata de catre:

D-l Victor Aileni, Ex-Senator al Romaniei în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiza si planificare strategica al firmei MabeInvest LLC SUA/Romania. În portofoliul său se regăsește consultanța acordată pentru baza militara de la Kogalniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu. 

Dr. NEACȘU STELUȚA MĂDĂLINA este Doctor in Informatii si Securitate Nationala și oferă expertiză în securitate si rezilienta urbana, politici si strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiza de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ, GDPR etc.

 1* Benjamin R Barber “Daca primarii ar conduce lumea”, pag 34, Editura Curtea Veche

 2* Idem

- Advertisement -
- Advertisement -

RefleqtMedia pe rețelele de socializare

2,200FansLike
400FollowersFollow
328SubscribersSubscribe

Citește

Emil Rusu: „Domnul Tise, a fost cu atat mai dezamagit cu cat in anul 2019 s-a facut o alocare bugetara de 40000 ron cu...

Va salut cu respect, stimati cetateni ai comunei Tritenii de Jos! Astazi, am avut deosebita onoare de al avea in mijlocul nostru...

Daghemana Câmpia Turzii ANGAJEAZĂ!

Magazinul alimentar, Daghemana Câmpia Turzii, angajează VÂNZĂTOARE! Se oferă: salariu atractiv condiții sigure de lucru contract pe perioadă NEDETERMINATĂ Relații la telefon: 0722246231

Angajare la Transilvania Impact Import Export

Transilvania Impact Import Export angajeaza sofer profesionist cat B+E pentru pompa de beton stationara. Mai multe detalii la numarul de telefon 0720.600.620 CV se pot depune la...

Daghemana ANGAJEAZA!!!

SC Daghemana Com SRL angajeaza! Se cauta sofer, categoria D, cu ATESTAT! INFO LA TELEFON: 0722246231

Ultimele știri

O gradinita din Turda isi modifica scenariul privind organizarea cursurilor

❗️COMUNICAT DE PRESĂ- modificare scenarii privind funcționarea unor unități de învățământ din județ ✅ Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Cluj a aprobat...

DAGHEMANA ANGAJEAZĂ!

Daghemana Câmpia Turzii, angajează BARMAN! Se oferă: salariu atractiv condiții sigure de lucru contract pe perioadă NEDETERMINATĂ Relații la telefon: 0722246231

Emil Rusu: „Domnul Tise, a fost cu atat mai dezamagit cu cat in anul 2019 s-a facut o alocare bugetara de 40000 ron cu...

Va salut cu respect, stimati cetateni ai comunei Tritenii de Jos! Astazi, am avut deosebita onoare de al avea in mijlocul nostru...

Cultură si sport – cultura aparține cetățenilor

Nivelul culturii generale a nației nu-l poate ridica nimeni cu umărul, timpul și munca umplu neajunsurile” (Mihai Eminescu)1. Înființarea unui muzeu al...

IPJ CLUJ revine cu detaliile accidentului MORTAL de la Gligoresti

Din primele informații, o conducătoare auto de 40 de ani, din Câmpia Turzii, care se deplasa pe DJ107F, din direcția Luncani spre...
- Advertisement -
Country/Region
Confirmed cases
Deaths
Recovered
Active cases
USA
7,046,216
204,506
4,299,525
2,542,185
India
5,562,663
88,965
4,497,867
975,831
Brazil
4,560,083
137,350
3,887,199
535,534
Russia
1,109,595
19,489
911,973
178,133
Peru
772,896
31,474
622,418
119,004
Colombia
770,435
24,397
640,900
105,138
Mexico
700,580
73,697
502,982
123,901
Spain
671,468
30,663
0
640,805
South Africa
661,936
15,992
591,208
54,736
Argentina
640,147
13,482
508,563
118,102
France
458,061
31,338
93,008
333,715
Chile
447,468
12,298
421,111
14,059
Iran
425,481
24,478
361,523
39,480
UK
398,625
41,788
0
356,837
Bangladesh
350,621
4,979
258,717
86,925
Saudi Arabia
330,246
4,512
311,499
14,235
Iraq
322,856
8,625
258,075
56,156
Pakistan
306,886
6,424
293,159
7,303
Turkey
304,610
7,574
268,435
28,601
Italy
299,506
35,724
218,703
45,079
Philippines
290,190
4,999
230,233
54,958
Germany
275,551
9,481
246,300
19,770
Indonesia
248,852
9,677
180,797
58,378
Israel
192,579
1,273
140,743
50,563
Ukraine
181,237
3,642
79,901
97,694
Canada
145,415
9,228
125,534
10,653
Bolivia
130,986
7,654
90,240
33,092
Ecuador
126,711
11,095
102,852
12,764
Qatar
123,604
211
120,540
2,853
Romania
113,589
4,458
90,649
18,482
Dominican Republic
108,783
2,054
82,274
24,455
Kazakhstan
107,374
1,671
102,064
3,639
Panama
106,810
2,272
82,320
22,218
Belgium
103,392
9,950
18,977
74,465
Morocco
103,119
1,855
84,158
17,106
Egypt
102,141
5,787
90,332
6,022
Kuwait
99,964
585
90,930
8,449
Netherlands
95,995
6,281
0
89,714
Oman
94,051
853
85,781
7,417
Sweden
88,237
5,865
0
82,372
Guatemala
85,681
3,124
75,172
7,385
UAE
85,595
405
75,086
10,104
China
85,297
4,634
80,497
166
Poland
79,988
2,298
64,604
13,086
Japan
79,140
1,500
71,404
6,236
Belarus
75,898
785
73,301
1,812
Honduras
72,075
2,204
22,611
47,260
Ethiopia
69,709
1,108
28,634
39,967
Portugal
69,200
1,920
45,736
21,544
Venezuela
67,443
555
56,726
10,162
Bahrain
65,752
225
58,626
6,901
Costa Rica
65,602
745
25,127
39,730
Nepal
65,276
427
47,238
17,611
Singapore
57,606
27
57,241
338
Nigeria
57,437
1,100
48,674
7,663
Uzbekistan
52,491
440
48,606
3,445
Czechia
50,764
522
25,425
24,817
Switzerland
50,378
2,050
41,800
6,528
Algeria
50,023
1,679
35,180
13,164
Armenia
47,667
938
42,676
4,053
Moldova
46,796
1,211
35,018
10,567
Ghana
46,062
297
45,258
507
Kyrgyzstan
45,542
1,063
41,796
2,683
Azerbaijan
39,280
576
36,836
1,868
Afghanistan
39,074
1,444
32,576
5,054
Austria
38,658
767
29,516
8,375
Kenya
37,079
650
23,949
12,480
Palestine
36,151
265
24,428
11,458
Paraguay
34,260
676
18,629
14,955
Ireland
33,121
1,792
23,364
7,965
Serbia
32,938
743
31,536
659
Lebanon
29,987
307
12,507
17,173
Libyan Arab Jamahiriya
28,796
450
15,384
12,962
El Salvador
27,798
814
21,795
5,189
Australia
26,942
854
24,157
1,931
Bosnia
25,521
770
18,109
6,642
Denmark
23,323
640
17,738
4,945
S. Korea
23,106
388
20,441
2,277
Cameroon
20,598
416
19,124
1,058
Hungary
19,499
694
4,559
14,246
Côte d'Ivoire
19,327
120
18,630
577
Bulgaria
19,014
765
13,727
4,522
Macedonia
16,780
700
13,949
2,131
Madagascar
16,073
225
14,682
1,166
Greece
15,595
344
9,989
5,262
Croatia
14,992
253
12,737
2,002
Senegal
14,738
302
11,458
2,978
Zambia
14,175
331
13,629
215
Sudan
13,555
836
6,760
5,959
Norway
13,005
267
10,371
2,367
Albania
12,535
364
6,995
5,176
Tunisia
11,260
164
2,386
8,710
Namibia
10,526
113
8,112
2,301
DRC
10,519
271
9,952
296
Guinea
10,344
65
9,757
522
Malaysia
10,276
130
9,395
751
Maldives
9,770
34
8,390
1,346
French Guiana
9,712
65
9,373
274
Tajikistan
9,388
73
8,152
1,163
Finland
9,046
341
7,700
1,005
Montenegro
8,842
138
5,425
3,279
Gabon
8,704
54
7,875
775
Haiti
8,624
221
6,482
1,921
Luxembourg
7,916
124
6,839
953
Zimbabwe
7,683
225
5,924
1,534
Mauritania
7,384
161
6,977
246
Mozambique
6,912
44
3,738
3,130
Slovakia
6,756
39
3,571
3,146
Myanmar
6,471
100
1,445
4,926
Uganda
6,468
63
2,731
3,674
Malawi
5,733
179
4,053
1,501
Djibouti
5,404
61
5,336
7
Swaziland
5,282
104
4,647
531
Cabo Verde
5,281
52
4,674
555
Jamaica
5,143
70
1,407
3,666
Cuba
5,141
116
4,462
563
Jordan
5,045
32
3,527
1,486
Hong Kong
5,039
103
4,717
219
Equatorial Guinea
5,002
83
4,509
410
Congo
5,002
89
3,887
1,026
Nicaragua
4,961
147
2,913
1,901
Central African Republic
4,786
62
1,830
2,894
Suriname
4,740
97
4,525
118
Rwanda
4,722
27
2,973
1,722
Slovenia
4,470
142
3,048
1,280
Angola
4,117
154
1,449
2,514
Trinidad and Tobago
3,945
65
1,802
2,078
Georgia
3,913
22
1,574
2,317
Syrian Arab Republic
3,833
175
963
2,695
Lithuania
3,814
87
2,199
1,528
Aruba
3,587
24
2,369
1,194
Mayotte
3,541
40
2,964
537
Gambia
3,526
108
1,992
1,426
Thailand
3,511
59
3,343
109
Somalia
3,465
98
2,877
490
Guadeloupe
3,426
26
837
2,563
Bahamas
3,418
75
1,771
1,572
Réunion
3,415
15
2,482
918
Sri Lanka
3,299
13
3,100
186
Mali
3,024
128
2,377
519
Estonia
2,941
64
2,379
498
Malta
2,776
23
2,079
674
South Sudan
2,649
49
1,290
1,310
Botswana
2,567
13
624
1,930
Guyana
2,402
65
1,359
978
Iceland
2,377
10
2,125
242
Guinea-Bissau
2,303
39
1,127
1,137
Benin
2,294
40
1,954
300
Sierra Leone
2,168
72
1,650
446
Yemen
2,028
586
1,235
207
Uruguay
1,927
46
1,634
247
Burkina Faso
1,896
56
1,189
651
New Zealand
1,815
25
1,729
61
Andorra
1,681
53
1,199
429
Togo
1,669
41
1,274
354
Belize
1,635
21
967
647
Cyprus
1,603
22
1,369
212
Latvia
1,526
36
1,248
242
Lesotho
1,424
33
754
637
French Polynesia
1,394
2
1,170
222
Liberia
1,336
82
1,218
36
Niger
1,189
69
1,104
16
Chad
1,153
81
967
105
Martinique
1,122
18
98
1,006
Vietnam
1,068
35
947
86
Sao Tome and Principe
908
15
880
13
San Marino
723
42
669
12
Diamond Princess
712
13
651
48
Turks and Caicos Islands
668
5
572
91
Channel Islands
652
48
575
29
Sint Maarten
591
20
505
66
Papua New Guinea
517
7
232
278
Taiwan
509
7
479
23
Tanzania
509
21
183
305
Burundi
474
1
462
11
Comoros
470
7
450
13
Faroe Islands
437
0
413
24
Mauritius
366
10
338
18
Eritrea
364
0
305
59
Gibraltar
350
0
323
27
Isle of Man
340
24
312
4
Saint Martin
330
6
206
118
Mongolia
313
0
302
11
Curaçao
282
1
102
179
Cambodia
275
0
274
1
Bhutan
261
0
194
67
Cayman Islands
209
1
204
4
Monaco
195
1
159
35
Barbados
189
7
173
9
Bermuda
180
9
166
5
Brunei
145
3
142
0
Seychelles
143
0
136
7
Liechtenstein
114
1
110
3
Antigua and Barbuda
96
3
92
1
British Virgin Islands
69
1
48
20
Saint Vincent and the Grenadines
64
0
64
0
Macao
46
0
46
0
Caribbean Netherlands
36
1
17
18
Fiji
32
2
26
4
Saint Lucia
27
0
26
1
Timor-Leste
27
0
27
0
New Caledonia
26
0
26
0
Dominica
24
0
18
6
Grenada
24
0
24
0
St. Barth
23
0
16
7
Lao People's Democratic Republic
23
0
22
1
Saint Kitts and Nevis
19
0
17
2
Greenland
14
0
14
0
Falkland Islands (Malvinas)
13
0
13
0
Montserrat
13
1
12
0
Holy See (Vatican City State)
12
0
12
0
Saint Pierre Miquelon
11
0
5
6
Western Sahara
10
1
8
1
MS Zaandam
9
2
0
7
Anguilla
3
0
3
0
Updated on 2020-09-22 10:39